Opis i dane techniczne paraplanu

        Budując paraplan wzorowałem się na ciężkich konstrukcjach  amerykańskich lub kanadyjskich (PPC).  Od samego początku założyłem, że będzie on posiadał znaczną masę ograniczoną jedynie nośnością skrzydła i mocą silnika. Obecnie na rynku znajdują się skrzydła o udźwigu maksymalnym  do 550 kg, a moc silnika była zupełnie wystarczająca do udźwignięcia nawet znacznie cięższego para planu. Dlatego uznałem, że konstrukcja powinna spełniać  warunki znacznej wytrzymałości i niezawodności, a nie być maksymalnie lekka.
       Powstał solidny, dwuosobowy paraplan o konstrukcji stalowo-aluminiowej z silnikiem umieszczonym z tyłu w osłonie rurowej. Siedzenia pilota i pasażera są chronione „klatką” z rur, której rolą jest zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie wywrotki. Duże bezpieczeństwo zapewniają także  fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa.
       Bardzo szeroki rozstaw kół uniemożliwia zaistnienie sytuacji w której pojazd może się wywrócić, a koła tylne mają bardzo skuteczne zawieszenie na wahaczach i amortyzatorach pneumatyczno-hydraulicznych .
     Układ sterowania wykorzystuje prowadnice z pedałami do których przymocowane są linki sterowe, a pilot może wykonywać dość dynamiczne manewry skrętu.
       Kokpit jest bogato wyposażony i zawiera wszystkie niezbędne przyrządy w które powinien być wyposażony statek powietrzny. Manetka gazu jest sterowana hydraulicznie.

Dane techniczne paraplanu:

 

Długość (m)

2,75

Wysokość (m)

2,18

Szerokość (m)

2,17

Prześwit (m)

0,18

Rozstaw kół (m)

2,16

Masa pustego paraplanu (kg)

260

Zbiornik paliwa (L)

30

Masa całkowita (kg)

450

Silnik

BMW 1100, 90 KM

Zużycie paliwa

8-13,5 L/h

Srednica śmigła (m)

1,73

Zawieszenie tylne

Amortyzatory olejowo-powietrzne, wachacze

Hamulce (tył)

Tarczowe, hydrauliczne

Manetka gazu

hydrauliczna

Układ kierowniczy

kierownica

Przyrządy pokładowe:

Wariometr, wysokościomierz, licznik motogodzin,  wskaźnik temperatury oleju, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik poziomu paliwa, uchwyt na nawigację GPS, gniazdo zasilające do urządzeń zewnętrznych

Łączność pokładowa

interkom

Śmigło

3-łopatowe, średnica 1,73 m

Rodzaj transportu

Przyczepa

Ciężka konstrukcja ma bardzo dużo zalet, ale też pewne ograniczenia.

Do zalet zaliczam:
- duża i stabilna platforma do której napędu można zastosować szeroką gamę silników, nawet o mocach powyżej 100 KM,
- duża wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne,
- możliwość  przewożenia dwóch osób  w bardzo komfortowych warunkach,
- duża stabilność w locie, szczególnie podczas warunków turbulentnych,
- pojemny zbiornik paliwa,
- skuteczny system amortyzacji  wytrzymujący nawet bardzo twarde przyziemienia,
- stosunkowo wysoka prędkość skrzydeł PPC.

Do wad można zaliczyć:
- większe opadanie skrzydeł ( w szczególności prostokątnych) w porównaniu do klasycznych paralotni,
- większe koszty budowy bądź zakupu kompletnego paraplanu i jego późniejszej eksploatacji.