Budując paraplan wzorowałem się na ciężkich konstrukcjach amerykańskich lub kanadyjskich (PPC). Od samego początku założyłem, że będzie on posiadał znaczną masę ograniczoną jedynie nośnością skrzydła i mocą silnika. Obecnie na rynku znajdują się skrzydła o udźwigu maksymalnym do 550 kg, a moc silnika była zupełnie wystarczająca do udźwignięcia nawet znacznie cięższego para planu. Dlatego uznałem, że konstrukcja powinna spełniać warunki znacznej wytrzymałości i niezawodności, a nie być maksymalnie lekka.
Powstał solidny, dwuosobowy paraplan o konstrukcji stalowo-aluminiowej z silnikiem umieszczonym z tyłu w osłonie rurowej. Siedzenia pilota i pasażera są chronione „klatką” z rur, której rolą jest zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie wywrotki. Duże bezpieczeństwo zapewniają także fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa.
Bardzo szeroki rozstaw kół uniemożliwia zaistnienie sytuacji w której pojazd może się wywrócić, a koła tylne mają bardzo skuteczne zawieszenie na wahaczach i amortyzatorach pneumatyczno-hydraulicznych .
Układ sterowania wykorzystuje prowadnice z pedałami do których przymocowane są linki sterowe, a pilot może wykonywać dość dynamiczne manewry skrętu.
Kokpit jest bogato wyposażony i zawiera wszystkie niezbędne przyrządy w które powinien być wyposażony statek powietrzny. Manetka gazu jest sterowana hydraulicznie.
Dane techniczne paraplanu:
Długość (m) |
2,75 |
Wysokość (m) |
2,18 |
Szerokość (m) |
2,17 |
Prześwit (m) |
0,18 |
Rozstaw kół (m) |
2,16 |
Masa pustego paraplanu (kg) |
260 |
Zbiornik paliwa (L) |
30 |
Masa całkowita (kg) |
450 |
Silnik |
BMW 1100, 90 KM |
Zużycie paliwa |
8-13,5 L/h |
Srednica śmigła (m) |
1,73 |
Zawieszenie tylne |
Amortyzatory olejowo-powietrzne, wachacze |
Hamulce (tył) |
Tarczowe, hydrauliczne |
Manetka gazu |
hydrauliczna |
Układ kierowniczy |
kierownica |
Przyrządy pokładowe: |
Wariometr, wysokościomierz, licznik motogodzin, wskaźnik temperatury oleju, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik poziomu paliwa, uchwyt na nawigację GPS, gniazdo zasilające do urządzeń zewnętrznych |
Łączność pokładowa |
interkom |
Śmigło |
3-łopatowe, średnica 1,73 m |
Rodzaj transportu |
Przyczepa |
Ciężka konstrukcja ma bardzo dużo zalet, ale też pewne ograniczenia.
Do zalet zaliczam:
- duża i stabilna platforma do której napędu można zastosować szeroką gamę silników, nawet o mocach powyżej 100 KM,
- duża wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne,
- możliwość przewożenia dwóch osób w bardzo komfortowych warunkach,
- duża stabilność w locie, szczególnie podczas warunków turbulentnych,
- pojemny zbiornik paliwa,
- skuteczny system amortyzacji wytrzymujący nawet bardzo twarde przyziemienia,
- stosunkowo wysoka prędkość skrzydeł PPC.
Do wad można zaliczyć:
- większe opadanie skrzydeł ( w szczególności prostokątnych) w porównaniu do klasycznych paralotni,
- większe koszty budowy bądź zakupu kompletnego paraplanu i jego późniejszej eksploatacji.